Influenszer marketing
 

Influenszer-marketing a 21.században: mérhetővé tehető a hatékonyság

A tömegmédiát, majd ezt követően az online médiát is egyre nyomasztóbb mértékben árasztják el a reklámok. Mindeközben a vásárlók rezisztenssé válnak a hagyományos marketingcsatornák iránt, amit a szakma reklám-vakságnak nevez. Ezzel a jelenséggel párhuzamosan emelkedett fel a közösségi média, ahol a közelmúltban új reklámközvetítők kezdtek el hódítani. Ezek a véleményvezérek, vagy idegen szóval influenszerek. Sikerük titka, hogy sokkal olcsóbbak és sokkal hatékonyabbak, mint a hagyományos médiafelületek. Ezt a jelenséget használja fel az influenszer-marketing a termékek újfajta reklámozására.

A cikk szerzője: az Ügyfélkártya csapata*. Ez a vásárlói hűség növelésére fejlesztett rendszer Magyarországon az egyik legtöbb partnerrel és tranzakcióval rendelkező hűségmarketing megoldás. A rendszer hagyományos, digitális és hibrid hűségprogramok kialakítására egyaránt alkalmas. Moduláris felépítésének köszönhetően rendkívül költséghatékony, ezért a kisvállalkozásoktól a nemzetközi nagyvállalatokig minden cég számára egyaránt versenyképes megoldásokat tud nyújtani. A rendszer legfontosabb elemeit az Ügyfélkártya honlap kezdőlapján foglaltuk össze.

De mit is jelent pontosan az influenszer-marketing?

Az influenszer-marketing egy olyan marketing módszer, amelynek segítségével egy üzlet, márka vagy szolgáltató együttműködést kezdeményez egy ismert személlyel - az influenszerrel -, hogy elérje célközönségét, és hiteles ajánlások révén növelje ismertségét és/vagy eladásait. Az influenszerek különböző közösségi platformokon (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok, Twitter stb.) osztják meg tartalmaikat, amikkel jelentős hatást gyakorolhatnak követőik vásárlási döntéseire.

Az influenszer-marketing népszerűsége annak köszönhető, hogy a hagyományos reklámokkal szemben személyesebb és hitelesebb kapcsolatot teremt a fogyasztókkal. Egy jól felépített kampány nemcsak a márka ismertségenek növelését szolgálhatja, hanem elköteleződést és konverziót is eredményez.

Az influenszer-marketing problémái

Mint minden marketing eszköz, ez is rejt magában veszélyeket. Az influenszer-marketing egyik legnagyobb problémája a mérhetőség. Egy átlagos marketing-büdzséből nem lehet akkora kampányt indítani, ami a marketing-kutatás hagyományos eszközeivel (kérdőívezés, telefonos közvélemény-kutatás) mérhető lenne. Ezért a legtöbb esetben a menedzserek csak a megérzéseikre, vagy az influenszer felületein számszerűsíthető kattintásokra, lájkokra, megosztásokra, vagy egyéb interakciókra hagyatkozhatnak, közvetlen lead vagy eladási adatok nélkül. A probléma ezzel az, hogy ezek az interakciók könnyen hamisíthatók vagy manipulálhatók (pl. botolás, click-bait, bérkommentelés, stb.), ezért csak a bizalom és a puszta remény marad, amire a hirdető támaszkodhat.

Ezáltal a 21. századi influenszer-marketing is szembesül azzal a klasszikus problémával, amit a városi legendák szerint egy híres amerikai marketing-guru így fogalmazott meg: “A reklámra költött pénz fele kidobott pénz. A gond az, hogy nem tudom, melyik fele." Megoszlanak a vélemények, hogy ezt a híres mondatot John Wanamaker amerikai üzletembernek, David Ogilvy reklám-gurunak, vagy esetleg valaki másnak köszönhetjük, de érvényessége egészen a marketing digitalizáció megjelenéséig vitathatatlan volt.

Hogyan segít a digitálizáció az influenszer-marketing mérésében?

Egy kézenfekvő megoldás a webáruházak korában az, ha valamilyen módon elérjük, hogy az influenszer kampányból a látogató egyenesen egy webshop oldalára érkezzen, és a forrás azonosítható legyen egy paraméter segítségével. Készíthetünk egyedi, könnyen megjegyezhető webcímet (url-t), amit a weboldal azonosít és egy közvetítő paraméterrel lát el, majd az eladásokról ez alapján készít kimutatásokat.

A paraméterezett URL-t egy QR-kódba is becsomagolhatjuk, így már akkor is sikerülhet a link átadása, ha nem tudunk megjegyezhető tartalmú linket létrehozni, így csökkenthető a lemorzsolódás. A legjobb persze mindkét eszközt egyszerre használni a siker érdekében.

Ezzel minden probléma megoldódik?

Jónak tűnik a megoldás, de több problémát is felvet. Az egyik, hogy ez csak az online vásárlások esetében működik. Mivel a legtöbb vállalkozás értékesítésének csak a töredékét szerzi online csatornákon, ezzel a megoldással csak az online szegmensét tudja lekövetni.

Ugyanakkor fennáll az a probléma is, hogy ezekhez a megoldásokhoz teljes kontrollal kell rendelkeznünk a domain és a webshop felett, programozási költségeink keletkeznek, és még így is csak egy egyszeri ügyfelet szereztünk, nem egy visszatérő törzsvásárlót.

Az Ügyfélkártya rendszerével az online és az offline célközönség is megszólítható egyidőben anélkül, hogy a weboldal kódját át kellene alakítani, vagy az üzletben vásárló vevőkről le kellene mondani. Sőt nem csak az influenszer kampány sikerességét tudjuk vele mérni, hanem azt is elérhetjük, hogy az érdeklődő egy regisztráció után rögtön törzsvásárlói státuszt kapjon. Ezáltal marketing ajánlatokkal és üzenetekkel a későbbiekben is elérhető marad. Így egy egyszeri vásárló helyett egy visszatérő törzsvásárlót nyerhetünk, akinek a CLV értéke (Customer Lifetime Value - Ügyfél élettartamra vetített értéke) rögtön sokkal magasabb lesz, mint egy egyszeri vásárlás értéke. Ez a profitnövelés legfontosabb kritériuma.

Influenszer-marketing az Ügyfélkártya rendszerével

Az Ügyfélkártya rendszere egy olyan saját fejlesztésű, moduláris marketing-szoftver, ami törzsvásárlók szerzésére, megtartására, elégedettségük növelésére, és az üzlet profitjának növelésére lett kifejlesztve. A rendszer egyik modulja az influenszer-marketing modul, ami szervesen kapcsolódik az összes többi funkcióhoz.

Az influenszer modul segítségével egyszerűen, programozás nélkül létrehozható egy influenszer-kampány technikai háttere, nyomon követhető a költés hatékonysága, és bevezethető az új ügyfél a törzsvásárlói program egyéb területeire. Az influenszernek mindössze egy kódot kell eljuttatnia a közönségéhez, ami lehet egy QR kód, az influenszer neve, egy kampánykód, egy kedvezménykód vagy egy kuponkód.

Az influenszer kampány csatornái

Mivel az influenszer-kampány egyszerű azonosítókkal működik, offline és online médiákkal egyaránt használható, sőt egy időben több felület is alkalmazható. Így a vállalkozás ki tudja választani a számára legmegfelelőbb csatornákat.

Lehetséges online csatornák és felületek / hordozók:

Lehetséges offline felületek / hordozók:

Kampánycélok: egyszeri kedvezmény vagy visszatérő törzsvásárló?

Amint már említettük, az influenszer modul az egyszeri termék-kedvezményen túl törzsvásárlói regisztrációt is lehetővé tesz. Ugyanakkor mindig érdemes megfontolni, hogy melyik célt tűzi ki magának a hirdető.

Egyszeri termék-kedvezmény választása esetén a kampány lefolyása a lehető legegyszerűbb. Az influenszer átadja a fentebb részletezett kódok valamelyikét, amit a pénztárnál vásárláskor kell megadni. A pénztárgép felismeri a kedvezménykódot, és jóváírja a kedvezményt. A kedvezménykód alapján a megbízó kimutatásában megjelenik a vásárlás, ami lehetővé teszi a profit mérését és az influenszer ennek megfelelő díjazását. A teljes folyamat rendkívül egyszerű, és semmilyen további feltételt nem szab a vásárló részére. Mivel a belépési korlát a lehető legalacsonyabb, a részvétel az elvárható legmagasabb lesz.

Ugyanakkor a kampány célja egy komolyabb konverzió is lehet, a rendszerbe való feliratkozás. Ez már offline vagy online regisztrációhoz kötött, és a vásárlót a teljes hűségmarketing-rendszerbe integrálja. Egy ilyen feliratkozás sokkal értékesebb, mert ezáltal a törzsvásárló a későbbiekben is elérhetővé válik, és további vásárlásokra ösztönözhető. Ugyanakkor a regisztráció mint belépési korlát lényegesen magasabb küszöb, mint a kód átadása. Ezért elképzelhető lemorzsolódás, ami veszélyezteti a kampány sikerességét.

Érdemes megfontolni, hogy a vállalkozás számára melyik megközelítés illeszkedik bele jobban a hosszú stratégiájába. Ha gyorsan akar sok terméket értékesíteni, vagy nagy ismertségre szert tenni, de az utánkövetés nem lényeges szempont, a kódkiosztás a legmegfelelőbb megoldás. Ugyanakkor ha a vállalkozás számít arra, hogy a kedvezmény reményében a vásárló már az ügyfélkapcsolat ilyen korai szakaszban is elköteleződik, és a regisztráció nem fogja elijeszteni, mindenképpen érdemes az utóbbi megoldást alkalmazni, mert hosszú távú előnyöket jelent mindkét fél számára.

Összegzés és trend-előrejelzés

Az influenszer-marketing már most is az egyik legjobban terjedő innovatív marketing eszköz, mert egyre növekszik azon felhasználók száma, akik a reklám-vakságnak köszönhetően csak saját médiafogyasztásuk közben, személyesen megszólítva érhetők el. Az Ügyfélkártya rendszere fel van készítve ezeknek a vásárlóknak a költséghatékony és automatizálható elérésére.

Ahogy a nagy médiaszolgáltatók árai folyamatosan emelkednek, egyre fontosabbá válnak a mikro-és nano-influenszerek, mert elérhető áron sokkal hatékonyabb elérést biztosítanak, mint a tömegmédia. Ez egy olyan globális trend, aminek átütő sikere jelenleg az influenszer-marketing felfutásából is látható: az Ad Age https://adage.com/article/digital-marketing-ad-tech-news/global-influencer-marketing-spend-expected-hit-34-billion-2023/2515971 adatai alapján ez az iparág globálisan a 2022-es 24 milliárd USD értékről 2023-ban 29 milliárdra emelkedett, ami alapján 2024-re 34 milliárd dollárra becsülték a várható növekedést.

*A honlapon található ismertető szövegek az Ügyfélkártya több évtizedes tapasztalataira épülnek, de a magas színvonal biztosítása érdekében bizonyos esetekben a szövegek írásához a mesterséges intelligencia segítségét is igénybe vettük.

LEGYEN PARTNERÜNK!

VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT!

Mielőtt kitölti ajánlatkérő űrlapunkat, kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónk ide vonatkozó részét.

Ügyfélkártya ©2012-2025. Minden jog fenntartva.