Közvetítői és ajánló rendszerek
 

Közvetítői és ajánló rendszerek a 21. században: növelje hatékonyabban ügyfélkörét a legújabb technológiákkal

A közvetítői és ajánló rendszer olyan marketing módszer, amivel magánszemélyek, ügynökök vagy cégek ajánlanak másoknak termékeket vagy szolgáltatásokat. Az ajánlás történhet személyesen, online vagy közösségi média felületeken, és gyakran ösztönzőkkel, például jutalékokkal vagy kedvezményekkel jár. Az ajánlás ereje, hogy megbízható forrásból érkezik, ezért sokkal hatékonyabb lehet, mint a reklám.

Ugyanakkor az ajánló rendszereket más marketing funkciókra is felhasználhatjuk, mint például egy társadalmi felelősségvállalási program (CSR) kivitelezése, vagy egy céges kereszt-marketing akció. Az alábbi cikkben kifejtjük részletesebben ezeket a területeket.

Emellett az ajánló rendszer jelenthet még algoritmizált ajánlási mechanizmusokat is, mint a webshopok termék-ajánlói, de ezekkel itt most nem foglalkozunk.

A cikk szerzője: az Ügyfélkártya csapata*. Ez a vásárlói hűség növelésére fejlesztett rendszer Magyarországon az egyik legtöbb partnerrel és tranzakcióval rendelkező hűségmarketing megoldás. A rendszer hagyományos, digitális és hibrid hűségprogramok kialakítására egyaránt alkalmas. Moduláris felépítésének köszönhetően rendkívül költséghatékony, ezért a kisvállalkozásoktól a nemzetközi nagyvállalatokig minden cég számára egyaránt versenyképes megoldásokat tud nyújtani. A rendszer legfontosabb elemeit az Ügyfélkártya honlap kezdőlapján foglaltuk össze.

Az ajánló rendszerek fajtái

A különféle ajánló rendszerek sokféleképpen eltérhetnek egymástól, itt csak a legfontosabb típuskülönbségek felsorolására lesz lehetőségünk. Ezek a különbségek adódhatnak:

Ezen szempontok alapján leírunk pár tipikus modellt, amit az Ügyfélkártya rendszerével egyszerűen és költséghatékonyan meg lehet valósítani. A szoftver segítségével ezek a folyamatok automatizálhatók, az eredmények valós időben követhetők, és a paraméterek szükség szerint módosíthatók. Ezek a megoldások az Ügyfélkártya egyéb funkcióival szabadon kombinálhatók egy önálló stratégia kialakításához, de igény esetén egyedi megoldások is lefejleszthetők.

Klasszikus ajánló rendszer az Ügyfélkártyával

Az üzlet törzsvásárlója ismerősének ajánlja a kereskedő üzletét egy kód átadásával. Legegyszerűbb esetben az ismerős az üzlet pénztárában bemutatja a kódot, amiért ajándékot kap: egy terméket vagy százalékos árkedvezményt.

Ez az egyszerű megoldás kiegészíthető úgy, hogy a beváltással egyidőben az ajánló is jutalmat kapjon, ezáltal motiválva legyen a további ajánlásra. Számára is adhatunk egy később beváltható terméket vagy százalékos kedvezményt, de hűségpontokkal is megjutalmazhatjuk.

A legmagasabb szintje ennek a modellnek, amikor a megajándékozott nem csak vásárol, de saját törzsvásárlói kártyát is regisztrál. A vállalkozás számára ez az elérhető legnagyobb nyereség, mert ezáltal az egyedi vásárlóból egy hosszú távon visszatérő, hűséges ügyfél válhat. Ennek megfelelően az ezért járó jutalmakat is érdemes magasabb szintre emelni: feltölthetünk számára levásárolható egyenleget, kuponokat, de meg is ajándékozhatjuk bevezető termékekkel, termékmintákkal.

Ügynöki / közvetítői jutalékra épülő rendszer az Ügyfélkártyával

A fenti törzsvásárlókra épülő példát úgy is átalakíthatjuk, hogy az ajánló nem egy ügyfél, hanem egy hivatásos üzletkötő vagy ügynök. Ebben az esetben persze nem élelmiszerre, vagy más olcsó termékekre kell gondolni, hanem komoly értékesítői szakértelmet igénylő prémium termékekre, amik lehetnek üzleti szolgáltatások, luxus kategóriás termékek, ipari megoldások, gyakorlatilag bármilyen nagy értékű, ismétlődő vásárlásokat generáló termék.

Ebben az esetben is megoldható, hogy a megajándékozott egyszeri ajándékot vagy kedvezményt kapjon, de az ügynök számára igazán akkor jövedelmező ez a modell, ha rögtön a legmagasabb szintű integráció, a törzsvásárlói szintre emelés a cél. Természetesen ebben a helyzetben a közvetítő már nem pontokat vagy ajándékokat, hanem jutalékot kap a beléptetés után, majd akár a későbbi vásárlások után is.

Multi-level hálózat az Ügyfélkártyával

Az ügynöki rendszert úgy is bővíthetjük, hogy lehetővé tesszük, hogy a közvetítő által beléptetett törzsvásárlók maguk is közvetítővé váljanak. Szabályozhatjuk a rendszeren belül, hogy hány lépcsőben, milyen mértékig részesüljenek a beléptetők az újabb tagok által termelt profitból.

Bár kicsit elavultnak tűnhetnek ezek a 90'es évekre emlékeztető modellek, valójában újabb és újabb formákban ismét hódítanak. Az egyik kedvelt platformjuk a közösségi média, ahol influenszerek vezetésével épülnek az online hálózatok. Az Ügyfélkártya influenszer-modulja egy speciális konfigurációja az ajánló rendszernek.

Ugyanakkor az MLM modellek más újmédiás csatornákon is terjednek, így appokon, CRM-rendszereken keresztül is. A támogatást sokszor már nem élő operátorok, hanem chatbotok végzik, felveszik a rendeléseket, rutinokat állítanak be, statisztikákat készítenek. Az új technológiákhoz sokszor új termékek is kötődnek. Ilyen innovatív termékek és szolgáltatások köré épülnek ki például a biotermény beszerzési közösségek, a vegán natúrkozmetikum rajongói csoportok, és más hasonló, magasan motivált vásárlók. Ők a termékek pozitív üzenetei (környezetbarát, természetes, hazai, stb.) miatt ma is könnyen tudnak hálózatokat építeni.

Társadalmi felelősségvállalási program az Ügyfélkártyával

Hasonlóan a pozitív társadalmi szerepvállalás fontosságára épülnek a társadalmi felelősségvállalási programok. Ezek ma már sok közép- és nagyvállalat és állami vállalat PR tevékenységének szerves részét képezik.

Az Ügyfélkártya ajánló moduljának a segítségével cégek vagy szolgáltatók úgy dönthetnek, hogy egy közös jótékony célra gyűjtést indítanak. A cég törzsvásárlói rendszeréhez tartozók lehetőséget kapnak arra, hogy a saját vásárlásaik után szerzett pontokat jótékony célra ajánlják fel. Például egy kisállatkereskedés lánc gyűjtést indíthat egy állatmenhely javára, ahol a vásárlók megszerzett kedvezmény-pontjait a menhely használhatja fel kedvezményes vásárlásokra. Hasonló megoldás, amikor egy élelmiszer-áruházlánc törzsvásárlója a pénztárnál átruházhatja a vásárlásával megszerzett kedvezmény-pontokat egy gyermekalapítvány javára, és azt kiegészítheti saját felajánlásaival.

Ezekben a kampányokban a vállalkozások kifejezetten a törzsvásárlóik felé bizonyítják pozitív közösségi szerepvállalásukat, ezáltal erősítik a kötődést és a márka pozitív üzenetét. Nem mellesleg ez sajtó-visszhangot is kelthet, ami akár médiakampány tematikává is válhat.

Céges kereszt-marketing az Ügyfélkártyával

Az ajánló rendszer itt felsorolt legutolsó egyedi alkalmazása a vállalatok közötti együttműködésen alapul. Ennek oka lehet a vállalatok valamilyen közös érdeke, de egy vállalat a munkavállalóinak is indíthat ilyen programot, hogy anyagi ráfordítás nélkül javítsa a dolgozók elégedettségét.

Példánkban egy teljes irodaháznyi munkavállalót foglalkoztató cég felkeresi az iroda szomszédságában található számos vendéglátó egység közül a legegészségesebb kínálatú menüzőt. Felajánlja a menüzőnek, hogy minden munkavállalója részére átadja egy bevezető egyenleggel a menüző hűségkártyáját. A kártyán szereplő egyenleget a munkavállaló szabadon levásárolhatja, miközben a további vásárlásai után is százalékos kedvezményt is kap. Ez a bevezető kampány új, hűséges ügyfeleket szerez a menüzőnek, miközben a nagyvállalat egy olyan kedvezményt hozott létre, amit csak a saját munkavállalói vehetnek igénybe. Ez egy win-win-win szituáció, amivel mindenki jól jár.

Ugyanez a modell elképzelhető többek között optikus, edzőterem, autómosó vagy taxitársaság termékeire vagy szolgáltatásaira is.

Az ajánló rendszerek eredményeinek riportolása

Az ajánló kóddal vásárolt termékekből vagy szolgáltatásokból az üzlet vagy szolgáltató pénztárgép-adatainak felhasználásával jelentés készíthető. Mivel az Ügyfélkártya a legtöbb hazai pénztárgép-szolgáltató rendszerével összekapcsolható, valós időben lehet követni a kampány sikerességét. Szükség szerint a stratégia, az ajándékok, a feltételek tetszés szerint módosíthatók vagy frissíthetők a körülmények változásának vagy a gazdaságosság szempontjainak megfelelően.

Összefoglaló

A fentiekben felsoroltunk pár példát, ami alapján sikeres ajánló rendszereket lehet kitalálni és üzemeltetni. A kombinációs lehetőségek száma végtelen, hiszen az Ügyfélkártya 100+ funkciójából korlátlan mennyiségű kombinációt lehet létrehozni az üzleti modellnek és a vállalkozás profiljának megfelelően.

Ha esetleg a rendelkezésre álló funkciók mégsem fednék le teljesen az üzleti modellt, lehetőség van rá, hogy egyedi fejlesztéssel személyre szabjuk, vagy új modulokkal bővítsük a rendszert.

*A honlapon található ismertető szövegek az Ügyfélkártya több évtizedes tapasztalataira épülnek, de a magas színvonal biztosítása érdekében bizonyos esetekben a szövegek írásához a mesterséges intelligencia segítségét is igénybe vettük.

LEGYEN PARTNERÜNK!

VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT!

Mielőtt kitölti ajánlatkérő űrlapunkat, kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónk ide vonatkozó részét.

Ügyfélkártya ©2012-2025. Minden jog fenntartva.