A digitális és virtuális ajándékkártyák a hagyományos ajándékozási rendszerek modern helyettesítői. Marketing szempontból kíválóan alkalmasak ajánlási és forgalomnövelési funkciók betöltésére: azonnal növelik a bevételt, új ügyfeleket hoznak, és ismertebbé teszik a márkát. Ezen túl rendkívül gazdaságosak is, mert az elköltetlen egyenlegek finanszírozni tudják a program teljes költségét, ezáltal ingyenes növekedési csatornát biztosítanak a vállalkozás számára.
Az alábbi cikkben részletesen áttekintjük az ajándékkártya mint marketing-eszköz funkcióit és digitális alkalmazási lehetőségeit. Az ismertetett funkciók mind egyszerűen és költséghatékonyan megvalósíthatók az Ügyfélkártya hűségmarketing rendszerének segítségével.
A cikk szerzője: az Ügyfélkártya csapata*. Ez a vásárlói hűség növelésére fejlesztett rendszer Magyarországon az egyik legtöbb partnerrel és tranzakcióval rendelkező hűségmarketing megoldás. A rendszer hagyományos, digitális és hibrid hűségprogramok kialakítására egyaránt alkalmas. Moduláris felépítésének köszönhetően rendkívül költséghatékony, ezért a kisvállalkozásoktól a nemzetközi nagyvállalatokig minden cég számára egyaránt versenyképes megoldásokat tud nyújtani. A rendszer legfontosabb elemeit az Ügyfélkártya honlap kezdőlapján foglaltuk össze.
Az ajándékkártya (másnéven vásárlási utalvány vagy ajándék utalvány) a marketing stratégiák legrégibb formái közé tartozik, az ajánlási és forgalomnövelési rendszerek egyik legegyszerűbb képviselője. A ajándékkártya hagyományos formájában egy olyan papír alapú, igényes kivitelű nyomtatvány, amit diszkrét csomagolásban személyesen adnak át a megajándékozottnak valamilyen speciális alkalom emlékezetessé tételére. A papír alapú ajándékkártya vagy ajándék utalvány még ma is használatos és népszerű marketing eszköz.
A hagyományos ajándékkártya egyik legfontosabb előnye, hogy közismertségének köszönhetően nagyon kevés magyarázatra szorul, az ügyfelek azonnal megértik működésének módját. Sőt akár akkor is keresik, ha nem is tudnak róla, hogy az adott vállalkozásnak van-e ilyen szolgáltatása.
Az ajándékkártya megnevezés két fontos tulajdonságot tartalmaz. Egyrészt kifejezi, hogy egy speciális alkalomra, jutalomképp vagy örömkeltés céljából adjuk a kártyát. Másrészt utal az ajándék fizikai hordozójára, ennek kártya formátumára, ami hagyományosan az üdvözlő- és vizit kártyákat méretezését jelentette. Ez a levelezőlap-mérettől a névjegyig bármit lehetett. Ugyanakkor a plasztikkártyák elterjedésével elsősorban a telefonkártyák, bankkártyák és modern iratok bevett méretezése vált a legáltalánosabb digitális ajándékkártya formátummá.
Az ajándék utalvány ezzel szemben nem rendelkezik formai meghatározással, előképeiben inkább a részvények és egyéb értékpapírok mintáját követi, de hagyományos, valamilyen módon hitelesített A4-es nyomtatvány is lehet. Ezek formája kevésbé felel meg alkalmi helyzeteknek, de a funkció betöltésére ennek ellenére is tökéletesen alkalmas.
A vásárlási utalvány ugyanakkor a fentiekkel ellentétben nem csak alkalmi helyzetekben, ajándékozás céljával használható, hanem bármilyen juttatás formájában is. Így részévé válhat egy munkaadói kompenzációs csomagnak, mint élelmiszer utalvány, vagy más szabadidős vagy egészségügyi szolgáltatásra igénybe vehető utalvány. Ezekben az esetekben az ajándékozás nem megfelelő besorolás, mivel a juttatásért az elfogadó valamilyen ellenszolgáltatást nyújtott, és ez a járandósága részét képezi. Ezért az “ajándék” előtag ezekből a kártyákból elmaradt.
A fenti különböző funkciókat egyszerre tudja betölteni egy digitális vagy virtuális ajándékkártya. A kulturális digitalizáció eredményeképpen az interneten és okostelefonon jól eltájékozódó vásárlók számára ez ma már sokkal praktikusabb és trendibb megoldás, mert egyszerűbben fel lehet használni. Egy ilyen digitális vagy virtuális kártyával bármilyen speciális érdeklődési terület vagy juttatási forma elérhető anélkül, hogy a telefonunkon kívül bármit is magunkkal kellene vinni a márkaboltba, a viszonteladói üzletbe vagy egy bárhol megoldható internetes vásárláshoz.
Ugyanakkor maga a kártyanév is szabadon alakítható. Így nem csak a vásárlási utalvány, a ajándékkártya vagy az ajándék utalvány megnevezések között választhatunk, hanem a kártya megnevezését a saját marketing stratégiánknak megfelelően alakíthatjuk, és annyi félét találhatunk ki belőlük, amennyit csak szeretnénk. Nem árt persze a keresőmarketing szempontjait is figyelembe venni, hogy vásárlóink rá is találjanak az interneten a keresett kártyára.
A digitalizáció első lépcsője az volt, amikor a papír alapú kártyákat leváltották a plasztikkártyák. Ez a változás számos előnnyel járt. A plasztik ajándékkártya:
A palsztikkártya annyiban megtartotta rokonságát a papír alapú ajándékkártyákkal, hogy fizikai módon létezik. Ezáltal hasonló módon átadható, borítékba csomagolható, alkalmi eseményeken reprezentatív megjelenést biztosít. Ez a fizikai jelenlét fontos tényező, ami sok felhasználó számára még nem megkerülhető tulajdonság.
A fizikalitás fent említett jelentősége sok esetben találkozhat a kreatív szabadság igényével. A hűségmarketing rendszerek tovább fejlődése lehetővé tette, hogy a kártya - visszatérve eredeti hordozójához - arculattervezett nyomtavány formájában jelenjen meg. A papír-alap végtelen kreatív tervezési ötletek megvalósíthatóságát biztosítja, és nincs bekorlátozva a kártya-formátum keretei közé. Bármilyen hordozó, alak, speciális nyomdatechnikai megoldás, bevonat, dombornyomás, stb. megvalósítható vele. Egy ilyen kreatív szabadságot biztosító digitális utalványt a kártyán szereplő azonosítási adatok vagy egy QR-kód segítségével lehet beolvasni. Ugyanakkor sérülékenysége miatt alkalmazása elsősorban egyszeri beváltás esetén ajánlott.
Bár nem minden ügyfélnek kényelmes a fiziakiról a virtuális kártyákra való átállás, aki mégis megteszi, az ritkán fordul vissza. Az új felhasználói generációk nemcsak igénylik, de szinte megkövetelik, hogy minden tevékenységüket okostelefonon is el tudják intézni: a tanulástól az ügyintézésen át a vásárlásig és szolgáltatások igénybevételéig. Ezért ha törzsvásárlóink nagyrészt a fiatalabb generációkat képviselik, mindenképpen érdemes virtuális ajándékkártyában (is) gondolkozni.
A virtuális ajándékkártya a virtuális törzsvásárlói kártyák egy speciális, korlátozott változata. Maga a hordozó ebben az esetben egy PDF utalvány, vagy egy kép, ami tartlamzza az azonosításhoz szükséges adatokat vagy QR-kódot. A háttérben az Ügyfélkártya rendszere nyilvántartja az egyenleget és a felhasználás körülményeit. A virtuális ajándékkártya könnyen egy teljes értékű virtuális törzsvásárlói kártyává alakítható, ami a törzsvásárlói rendszerek teljes marketing-eszköztárát felvonultatja. A konverzió egyetlen feltétele, hogy a kártyatulajdonos ehhez hozzájáruljon, és telepítse a telefonjára a működtetéséhez szükséges applikációt.
A marketinges szakembereknek érdemes végiggondolni, hogy a cég profiljának megfelelően mik lehetnek azok az események, amire érdemes ajándékkártya-bevezető kampánnyal vagy speciális kártyával felkészülniük. Kártya adására számos eseméyn okot adhat, ilyenek lehetnek az éves szinten visszatérő ünnepek és jeles napok, mint a karácsony, a valentin nap, a születésnap, egyes évfordulók, érettségi, évzáró, stb.
De nem csak kifejezett ajándékozási időszakokban vagy évfordulókon lehetnek hasznosak, hanem informális jutalmazás vagy kompenzációként (pl. nevelésért-oktatás), munkáltatói kedvezményként, vagy munkavállalói keresztmarketing céllal. Továbbá olyan praktikus, folyamatos feltöltést igénylő helyzetekben is jó lehet, mint egy menzakártya, sport vagy turisztikai bérletkártya, eszközbérlés, stb.
A Shell globális energiavállalat budapesti munkavállalóinak olyan egyenleggel feltöltött, az Ügyfélkártya által biztosított ajándékkártyát adott, amivel a Shell munkavállalók a fogyatékossággal élők integrációját elősegítő Nemadomfel Alapítvány kávézójában lehetett fizetni. A program segítségével a munkatársak megismerhettek egy felelősen gondolkodó, csökkent munkaképességű embereket alkalmazó vendéglátóhelyet, és költésükkel hozzájárulhattak fennmaradásukhoz.
Az ajándékkártyák bevezetése számos előnnyel jár a vállalkozás számára. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
Az ügyfelek számára ugyanakkor:
*A honlapon található ismertető szövegek az Ügyfélkártya több évtizedes tapasztalataira épülnek, de a magas színvonal biztosítása érdekében bizonyos esetekben a szövegek írásához a mesterséges intelligencia segítségét is igénybe vettük.
Mielőtt kitölti ajánlatkérő űrlapunkat, kérjük olvassa el adatkezelési tájékoztatónk ide vonatkozó részét.